I Rajd Szlakiem Armii Krajowej

Dziś odbył się I Rajd Szlakiem Armii Krajowej organizowany wspólnie z grupą Przeworscy Patrioci. O godzinie 10:00 wyruszyliśmy na trasę rajdu. Był to pierwszy wspólny wypad pod egidą PKTR Leliwa i Przeworskich Patriotów. Z pewnością nie ostatni.

Cykliści w sile 85 osób wyjechali w asyście Policji oraz Centrum Ratownictwa Medycznego z ulicy Budowlanych w Przeworsku do Gniewczyny. Tam pod szkołą miał miejsce pierwszy postój, gdzie wspólnie odśpiewaliśmy „Mazurka Dąbrowskiego”, a Przeworscy Patrioci opowiedzieli o życiu generała Antoniego Chruściela oraz złożyli kwiaty pod jego pomnikiem. Po chwili pojechaliśmy do Jagiełły, by zwiedzić Cmentarz Ofiar Hitleryzmu z lat 1939 – 1945. Tu również Przeworscy Patrioci opowiedzieli o historii tego miejsca. Ostatnim naszym przystankiem był teren pod mostem na Wisłoku w Tryńczy gdzie miała miejsce akcja Jula.

Akcja „Jula” – kryptonim akcji dywersyjnej przeprowadzonej przez żołnierzy Armii Krajowej 6 i 9 kwietnia 1944 r. na Podkarpaciu. Była elementem Akcji „Burza”, a jednocześnie fragmentem planowanej dużej operacji „Bariera”. Polegać miała na akcjach dywersyjno-sabotażowych, których celem miało być sparaliżowanie transportu kolejowego pomiędzy frontem wschodnim a Niemcami, uniemożliwiające przerzuty wojsk hitlerowskich z frontu wschodniego na zachód. „Bariera” miała być planem współdziałania Komendy Głównej AK z aliantami.

W dowództwie alianckim nie wszyscy wierzyli w powodzenie tego planu. Alianci zażądali więc od Naczelnego Wodza Sił Zbrojnych, gen. Kazimierza Sosnkowskiego, sprawdzenia dyspozycyjności Komendy Głównej AK poprzez wykonanie jakiegoś fragmentu planu. 3 kwietnia 1944 r. Sosnkowski wydał rozkaz o rozpoczęciu akcji „Jula”. W jej ramach w nocy z 5 na 6 kwietnia 1944 r. został wysadzony most kolejowy położony w odległości ok. 1 km od stacji Tryńcza k. Przeworska w kierunku na Grodzisko Dolne oraz przepust kolejowy w Rogóżnie pomiędzy Łańcutem a Przeworskiem, zaś w nocy 9 kwietnia przepust w Nowosielcach pod Sanokiem. W akcji w Tryńczy wzięli udział – oprócz miejscowych AK-owców – minerzy ze słynnego batalionu „Zośka” z Warszawy. Przerwa w ruchu pociągów w Tryńczy trwała 48 godzin, w Rogóżnie – 34, a w Nowosielcach – 33.

Naczelny Wódz na meldunek komendanta AK, gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego, o wykonaniu zadania, odpowiedział depeszą z 27 kwietnia 1944 r.: „Meldunek o ‚Juli’ otrzymałem. Dzielnych żołnierzy Armii Krajowej podziwiam. Panu Generałowi dziękuję”. 13 maja 1944 r. brytyjski minister wojny ekonomicznej, hrabia Selborne, w liście do gen. Sosnkowskiego wyraził podziw i uznanie za skuteczne i sprawne przeprowadzenie akcji. O „Juli” pisała cała prasa konspiracyjna, ukazały się też komunikaty w radiu i prasie alianckiej. Ostatecznie jednak plan „Bariera” nie został wprowadzony w życie. Żródło:http://podkarpackie.regiopedia.pl/wiki/akcja-jula

Następnie przez Chodaczów, Laszczyny, Gniewczynę, Gorliczynę udaliśmy się do przeworskiego parku, gdzie nasz rajd dobiegł końca. Stacjonowaliśmy tuż przy domu ogrodnika, dzięki uprzejmości Tomasza Syka, dyrektora przeworskiego muzeum. Tam każdy uczestnik rajdu posilił się pieczoną kiełbaską. Następnie Przeworscy Patrioci wręczyli każdemu uczestnikowi rajdu pamiątkowy dyplom oraz rozlosowali nagrody wśród obecnych. Cieszymy się, że oprócz przeworszczan gościliśmy przedstawicieli Jarosławia, Przemyśla, Rzeszowa. Mieliśmy okazję również gościć na rajdzie grupę Narodowy Rzeszów. Wielkie ukłony dla Pana Andrzeja Żaka, wicedyrektora w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. Króla Władysława Jagiełły w Przeworsku za pokonanie trasy na specjalnie skonstruowanym rowerze dla osób niepełnosprawnych z napędem ręcznym.

Po zakończeniu rajdu przedstawiciele PKTR Leliwa oraz Przeworskich Patriotów spędzili jeszcze sporo czasu, podsumowując dzisiejsze wydarzenia oraz planując kolejne akcje.

Patronat honorowy nad dzisiejszym wydarzeniem objął Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej w Rzeszowie Okręg Podkarpacki. Patronat główny objął Burmistrz Miasta Przeworska. Organizatorami rajdu byli PKTR Leliwa oraz Przeworscy Patrioci. Współorganizatorami byli Muzeum w Przeworsku, MOSiR Przeworsk, Związek Hercerstwa Rzeczypospolitej. Partnerami medialnymi byli Głos Bohatera, KlapStudio produkcja filmowa, potral kierunki.info.pl

Doszliśmy do wniosku z grupą Przeworskich Patriotów, że współnie ufundujemy tablicę pamiątkową dla Tadeusza i Edwarda Cieślów, Żołnierzy Wyklętych, którzy urodzili się w Studzianie.

Dziękujemy Przeworskim Patriotom za świetną organizację rajdu, policji oraz CRM Jarosław za zabezpieczenie trasy, wszystkim uczestnikom za obecność, miłą atmosferę. Mamy nadzieję, że zobaczymy się na trasie już niebawem. Podziękowania składamy dla przeworskich sklepów Ar-Ma oraz Smakosz.

Dziś wspólnie przejechaliśmy 45 km. Pierwszy historyczny rajd z Przeworskimi Patriotami to już przeszłość. Dla naszych przyjaciół wielkie podziękowania: Jesteście najlepsi. Braci się nie traci!!!

CZEŚĆ I CHWAŁA BOHATEROM!

Dodaj do zakładek Link.

Dodaj komentarz